Vivendi Diëtisten

Blog / Weetjes

Weetjes

Als je op internet leest over voeding zie je door het bomen het bos niet meer... Wat is nu een feit en wat een fabel? Hopelijk scheppen we door dit blogbericht wat meer duidelijkheid. Koolhydratenarme dieëten zijn bijvoorbeeld nog steeds erg populair. Maar wist je dat koolhydraten de belangrijkste energieleverancier is van onze hersenen? Lees snel verder voor nog meer van deze wetenschappelijk onderbouwde feiten.

Wist je dat koolhydraten de belangrijkste energieleverancier is voor onze hersenen?
Ga dus niet al je koolhydraten uit je voedingspatroon verbannen. Koolhydraten en vetten leveren energie aan ons lichaam, waarvan koolhydraten het makkelijkst vrij zijn te maken. Indien er niet voldoende energie uit koolhydraten gehaald kan worden voor de hersenen, worden de vetten aangesproken. Super gunstig voor het afvallen natuurlijk. Maar helaas kunnen de hersenen maar 75% van de energie uit vetten gebruiken. Dus naast vetten worden ook de eiwitten aangesproken die niet bedoeld zijn als energieleverancier. Spieren worden helaas afgebroken, waardoor je ruststoffeling kan vertragen. Geen ideale situatie dus!

Wist je dat donker meergranenbrood gewoon wit gekleurd brood kan zijn?
Ja... soms word je voor de gek gehouden waar je zelf bijstaat. In Nederland heeft alleen volkorenbrood een beschermende naam. Staat er VOLKOREN op de verpakking dan weet je zeker dat het brood voor 100% uit volkorenmeel bestaat. Rijk aan voedingsvezels dus!

Wist je dat sinaasappelsap net zoveel calorieën en suikers als cola bevat?
Maar ik hoor jullie denken! Hoe zit het dan met fruitsuikers? Suiker = suiker! En het maakt niet uit waar het vandaan komt. 1 gram suiker uit fruit, frisdrank, honing enz. is altijd 4 kcal. Wel bevat fruit natuurlijk nog vitamines, mineralen en voedingsvezels! Maar dat is weer een ander verhaal.

Wist je dat je als vegetariër/veganist 20-30% meer eiwitten nodig hebt?
Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. 13 aminozuren kan ons lichaam zelf aanmaken en 9 essentiële aminozruen moeten we via de voeding binnenkrijgen. In plantaardige eiwitten zitten vaak minder essentiële aminozuren of in een verkeerde verhouding. Daarnaast zijn eiwitten uit plantaardige producten moeilijker te verteren. Door een lagere eiwitkwaliteit heb je dus meer nodig. 

Wist je dat pinda’s eigenlijk peulvruchten zijn?
Maar wat zijn peulvruchten nou eigenlijk? Erwten, linzen, bonen, kiemgroenten en pinda’s dus. Vaak wordt er gedacht aan groenten, maar eigenlijk zijn het zaden! Veelzijdige vruchten rijk aan eiwitten, koolhydraten, B-vitamines en mineralen zoals ijzer, calcium en fosfor. Veel voedingsvezels en weinig calorieën! Klinkt als het ideale voedingsmiddel. Door deze eigenschappen is het een goede vleesvervanger. Zelfs een stuk gezonder en daar peul je de vruchten van, haha! 100 gram vlees kan je vervangen door 75 gram peulvruchten.

Tip: peulvruchten kunnen ook gebruikt worden voor het binden van sauzen/soepen i.p.v. een allesbinder. Dit heeft een positieve invloed op de voedingswaarde.

Wist je dat insecten een bron van eiwitten zijn?
Duurzaamheid si een hot topic tegenwoordig. Maar zou jij je stukje vlees of vis inwisselen voor insecten? Lekker wat sprinkhanen als snack of wat meelwormen door je warme maaltijd? Waarschijnlijk trek je nu je neus op, maar ik durf te wedden dat je ongemerkt al eens iets van insecten hebt genuttigd. Hou je van M&M's, roze koeken, winegums of Skittles? De rode/roze kleurstof in deze producten is van luizenbloed gemaakt. Wie weet zijn insecten dan toch nog niet zo'n gek idee ;)

Verzadigd vet = Verkeerd vet en Onverzadigd vet = Oké!
Het handige ezelbruggetjes waardoor ik het makkelijk kan onthouden. Natuurlijk is er wel 1 uitzondering, namelijk transvet! Transvet is een onverzadgid vet, maar helaas geen oké vet. Door een bewerkingsproces is de scheikundige structuur veranderd en nog slechter voor ons lichaam dan verzadigd vet. Denk aan geharde boters, gebak, koek, snacks, kokosolie, palmvet enz.

Wist je dat 1 gram vet meer dan het dubbelen aan calorieën bevat dan 1 gram koolhydraten/eiwitten?
Zo onderstaand schemaatje voor de calorieën per macronutrieënt. Goede vetten hebben we echt nodig, maar in kleine hoeveelheden. 1 handje nootjes per dag is bijvoorbeeld al genoeg. Het hoeft geen hele zak te zijn...
1 gram vet = 9 kcal
1 gram kh = 4 kcal
1 gram eiwit = 4 kcal 

Wist je dat kokosvet voor meer dan 85% uit verzadigd vet bestaat?!
Schokkend, want dit wordt door veel gezondheidsgoeroes geadviseerd. Helaas zijn sommige fabels over voeding dan ook moeilijk de wereld uit te helpen. Wat we tot nu toe weten is dat verzadigd vet ongunstige gezondheidseffecten heeft. En kokosvet bestaat daar voor 85% uit. Het slechtste vet wat er bestaat. Een plantaardige kokosnoot klinkt heel onschuldig, maar is helaas niet gezond. Kies bijvoorbeeld voor de olijfolie of zonnebloemolie, die zijn nog goedkoper ook!

Wist je dat 1x vette vis per week kan bijdragen aan je gezondheid?
Visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. Neem bijvoorbeeld zalm, makreel, haring of sardines. Die bevatten o.a. omega-3 vetzuren die gezondheidsvoordelen met zich meebrengen. Kies wel voor vis met keurmerken zoals MSC en ASC voor duurzame opties. Dan loop je niet het risico dat ze flink gekweekt zijn.

Wist je dat het lichaam vocht vasthoudt als je te weinig drinkt?!
Vocht is nodig voor het vervoeren van afvalstoffen, de opname van voedingsstoffen, de darmwerking en nog veel meer processen in het lichaam. 1,5-2 liter per dag drinken is dus erg belangrijk! Je verliest vocht via je urine, ontlasting, zweet en uitademing. Haal jij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid? Nee? Neem dan vanaf nu overal een 500 ml flesje mee naar toe en vul hem 2-3x op een dag. Tevens is het makkelijk om voor elke maaltijd 1-2 glazen water te drinken, zodat je het niet zo snel vergeet. Zo wordt het automatisme voor je.

Wist je dat het op 14 november Wereld Diabetes Dag is?
Ooit in het leven geroepen door de Wereldgezondheidsorganisatie, omdat de cijfers alarmerend waren. Er is natuurlijk een groot verschil tussen diabetes type 1 en 2, maar voor beiden is het afstellen van medicijnen met voeding noodzakelijk. Erg complex! Meer weten over diabetes, pre-diabetes of diabetes in combinatie met sport? Neem dan contact met me op.

Wist je dat te weinig slaap invloed kan hebben op je voedingskeuzes gedurende de dag?
Goede voeding en slaap staan met elkaar in verbinding. Slaap je weinig, dan is de kans groot dat je overdag naar ongezonde voeding grijpt. Dit heeft te maken met de verstoring van je honger- en verzadigingshormoon (ghreline en leptine). Maar ondersom heeft slecht eten ook invloed op je slaap. Kom je er niet uit? Zoek hulp en laat je coachen. 

Wist je dat ze in Nederland jodium aan bakkerszout toevoegen?
Jodium is noodzakelijk voor het produceren van schildklierhormonen wat weer invloed heeft op je stofwisseling. Erg belangrijk dus! Je hebt wel een voorraadje, maar door lange tijd geen brood te eten kun je een tekort ervaren na enkele jaren. Neem dus regelmatig je volkoren boterhammetjes. Naast brood zit jodium van nature in ei, zuivel en zeewier. Alleen eten we dat niet in grote hoeveelheden.

Wist je dat een paprika meer vitamine C bevat dan een sinaasappel?
Raar maar waar! Vitamine C is onder andere goed voor je weerstand. Ben je ziek of niet lekker? Dan wordt er al snel gezegd dat je voldoende vitamine C binnen moet krijgen door wat fruit te eten. Toch zou je op dat moment ook prima een paprika kunnen nuttigen. Per 100 gram bevat een rode paprika 150 mg aan vitamine C en een sinaasappel maar 51 mg.

Wist je dat E160 de rode kleurstof uit tomaten is?
Zijn E-nummers dan niet altijd slecht voor je? 80% van alle E-nummers zitten van nature in voeding. Het zijn stoffen die voedingsmiddelen verbeteren. Dit kan zoal door natuurlijke stoffen als synthetische stoffen. Fabrikanten gebruiken vaak synthetische stoffen voor de houdbaarheid en mooiere kleur. Deze zijn gecontroleerd door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid. Toevoegingen krijgen pas een E-nummer indien ze veilig zijn gesteld! Eigenlijk zijn E-nummers gewoon afkortingen. Een stof voluit op de verpakking schrijven is vaak te lang. Waar denk je aan bij E300? Voluit zou dit gewoon vitamine C zijn. Lastig en lang verhaal! Dus wil je hier graag meer over weten, kom dan eens langs!


Vivendi Diëtisten © 2020 - powered by BeweegR | website powered by ompria