Vivendi Diëtisten

Blog / VET lekker!

VET lekker!

Na een blogbericht over koolhydraten en eiwitten, kunnen de vetten natuurlijk niet ontbreken. Hoe zit dat nu eigenlijk? Hebben we vetten nodig? Mensen die beginnen met afvallen vermijden vaak al snel de vetten. Is dit de juiste methoden?

Natuurlijk is het minderen van vetten gunstig tijdens het afvallen. Dit komt omdat vet simpelweg veel meer calorieën bevat dan eiwitten en koolhydraten. Zelfs meer dan het dubbelen. 1 gram eiwitten en koolhydraten bevatten namelijk 4 kcal en 1 gram vetten 9 kcal. Daarnaast is een teveel aan vetten op de buik/tussen de organen (visceraal vet) het gevaarlijkst. Te veel buikvet kan zorgen voor verdrukkingen. Je kunt het benauwder krijgen omdat het buikvet tegen de longen aandrukt. Ook kan er vet in in de organen terecht komen. Neem bijvoorbeeld de lever die een ontgiftende werking heeft. Indien er te veel vet in de lever ontstaat, kan hij zijn functie niet goed meer uitvoeren. Tevens produceert visceraal vet verschillende stofjes zoals vetzuren, hormonen en ontstekingseiwitten. Deze vergroten de kans op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes type 2 en een hoog cholesterol. 

Vetten zijn dus niet per definitie gezond, maar we hebben ze wel nodig! Een kleine hoeveelheid vet is gunstig voor de bescherming van je organen, je weerstand, hormonen en vetoplosbare vitamines A, D en E. Belangrijk is wel dat je de gezonde vetten kiest. Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van verzadigde vetten, onverzadigde vetten en transvetten. Deze soorten vet zijn anders in scheikundige structuur, waardoor we ze kunnen onderverdelen in gezond en ongezond. Een makkelijk ezelsbruggetje om ze van elkaar te onderscheiden is als volgt:

Dan hebben we de transvetten nog over. Dit is een instinker! Transvet valt namelijk onder de onverzadigde vetten, dus je zou denken dat het een oké vet is. Maar helaas is dit een uitzondering. Door een bewerkingsproces is de scheikundige structuur verandert en valt het onder het slechtste vet wat er bestaat. Vanuit de Gezondheidsraad wordt er dan ook geadviseerd om niet meer dan 1% van je energie-inname aan transvet binnen te krijgen. Erg weinig dus! Vaak te vinden in geharde boters. snacks, gebak, etc.

Onverzadigde vetten vind je vooral in oliën, noten, avocado en vette vis. Vandaar dat er minimaal 1x per week vette vis wordt geadviseerd. Onverzadigde vetten (waaronder omega 3) verlagen het LDL cholesterol (slechte cholesterol) en verkleinen hierdoor het risico op hart- en vaatziekten. Indien je in beperkte mate voor de juiste vetten kiest hebben ze dus een positieve invloed op je gezondheid. Ook hier draait alles weer om balans.

Gezonde groet,
Elke van der Velden, (sport)diëtist

Vivendi Diëtisten © 2020 - powered by BeweegR | website powered by ompria