Vivendi Diëtisten

Blog / Gebruik je GEZONDE verstand!

Gebruik je GEZONDE verstand!

Je levensstijl aanpassen kost even wat tijd, maar maak het jezelf niet te moeilijk! Druk aan het werk, in de weer met je kinderen en dan ook nog goed voor jezelf zorgen. Het lijkt een onmogelijke opgave. Gelukkig hoef je niet uren in de keuken te staan voor een gezonde maaltijd of moet je stad en land afrijden voor dat ene onbekende ingrediënt. Maak het jezelf makkelijk met snelle maaltijden en haal houdbare producten in huis, zodat je nooit mis grijpt. Een gezonde basis in je koelkast, vriezer en voorraadkast zal het een stuk makkelijker maken. Onderstaand wat tips:

Houdbare producten voorraadkast:
- Havermout/brinta
- Houdbare magere/halfvolle (plantaardige) melk
- Volkoren wraps/roggebrood/volkoren crackers
- Appelstroop/Pindakaas
- Vis uit blik (tonijn/zalm/makreel)
- Volkoren pasta/zilvervliesrijst/couscous
- Tomatenpuree/tomatenblokjes
- Peulvruchten in blik/maïs
- Goed bezig-repen/noten- en granenrepen (Bolletje)
- Ongezouten noten/gedroogd fruit
- Olie

In noodgevallen kun je hier al een dag mee vooruit. Bijv. havermout/brinta als ontbijt, roggebrood/volkorenwraps voor de lunch en een avondmaaltijd van pasta/rijst/couscous met tomatenblokjes, vis uit blik en peulvruchten/maïs. Tussendoor nog een handje nootjes, een cracker met beleg of een granenreep en je bent de dag prima doorgekomen!

Vul de koelkast met:
- Eieren (kook ze alvast te voorbereiding, dan kun je ze nog 4-5 dagen bewaren)
- Magere (pantaardige) yoghurt/kwark/melk
- Fuit (zoals appels, die blijven zeker een week goed)
- Halvarine/vloeibare margarine
- 30+ kaas/vleeswaren (zoals kipfilet, achterham, rookvlees enz.)
- (gesneden) groenten/rauwkost
- Vlees/vis

Ben je bang dat je eten weg moet gaan gooien in verband met de houdbaarheid? Doe ze dan in de vriezer, zodat je altijd een voorraadje hebt.

Vriezer vullen met:
- Vlees(waren)/vis
- Restjes van je avondmaaltijden (pasta, nasi, soep)
- Volkoren brood
- Kant-en-klaar maaltijden (zoals: ping en klaar)
- Diepvriesfruit
- Diepvriesgroente

Wist je dat diepvriesgroente/-fruit net zo gezond is als verse groente en fruit? Ze worden namelijk gelijk na de oogst ingevroren, zodat de voedingsstoffen bewaard blijven.

Tevens is het niet nodig om 5 dagen per week de sportschool in te duiken, maar kun je je dagelijkse beweging makkelijk ophogen door kleine aanpassingen.

Hoe pak je dat aan?
- Ga op de fiets naar je werk of maak een wandeling tijdens de pauze.
- Breng je kinderen lopend naar school en ga op vrije dagen naar de speeltuin of het bos.
- Neem altijd de trap i.p.v. de lift/roltrap.
- Parkeer je auto altijd iets verder, zodat je nog een paar straten moet lopen.
- Stap 1 halte eerder uit en vervolg je reis te voet.
- Leg thuis geen spullen op de trap zodat je ze ‘s avonds mee naar boven kan nemen, maar loop een keer extra.
- Besteed je huishoudelijke taken niet uit, maar ga actief aan de slag met poetsen, ramen zemen en tuinieren.

Heel veel succes en een gezonde groet,

Elke van der Velden, (sport)diëtist

Vivendi Diëtisten © 2020 - powered by BeweegR | website powered by ompria